לתאורה יש היבטים ותפקידים חשובים רבים בעיצוב חללי עבודה, היא מוסיפה אווירה, אסתטיות ופונקציונליות בכל חלל, מעוצב יותר או פחות.
מכיוון שידוע כי חללי עבודה נעימים "מקפיצים" את תפוקת העובד מעלה חשוב לתכנן את התאורה במשרד בצורה מתאימה, נעימה אך גם עניינית. תכנון מקצועי של גופי התאורה במשרד יבטיח לעובדים ולמנהלים אזורי עבודה יעילים ונעימים יותר. על התאמת התאורה למשרד במאמר שלפניכם.

למה חשוב להקפיד על תאורה נכונה במשרד?

תאורה היא אלמנט משפיע, מהמשפיעים ביותר למעשה, על המראה הכללי של המשרד. החלפת סגנונות תאורה בחלל עבודה ללא שינוי העיצוב תשנה משמעותית את תפישת החלל, הדינמיות בו, יכולת הריכוז בו, וכפועל יוצא את תפוקת העובדים.
התאורה הנכונה תסייע לעובדים להתרכז ולחשוב, תסייע לניהול פגישות עבודה נעימות בחדרי הישיבות, תסייע למפגשים נעימים בין עובדים בחללים המשותפים ותקבע את התחושה הכללית בעת הכניסה למשרד בלובי ובמסדרונות. עבור כל מקום כזה חשוב לתכנן את התאורה, עצמתה, מיקומי גופי התאורה ואפילו הצבעים, בסבלנות ובמקצועיות, תוך הכרת כל האפשרויות בתחום תאורה לבית ולמשרד וביצוע בחירה מושכלת מתוכן.

על תאורה והנגשה

תאורה במשרד משפיעה על  אופן העבודה וההתנהלות היומיומית. חשוב שהתאורה שתבחרו תהיה פונקציונלית ותאפשר ביצוע כל סוג עבודה על פי מאפייניה. הנה כמה דוגמאות:

  • ישנם מקומות בהם עיצוב התאורה חייב להיות אחיד, זאת על מנת לשמש באופן איכותי את העובדים ולא ליצור בלבול. לדוגמה: אצל אנשים בעלי מוגבלויות ראייה, תאורה שאינה אחידה מפריעה לעתים בתהליך הפענוח המרחבי.
  • ישנם מקומות שבהם חשוב שהתאורה תהיה חזקה בדיוק במידה, לא מסנוורת ולא מעומעמת מדי. לדוגמה: חשוב לתכנן תאורה מספקת בחדרי מדרגות, על מנת להפחית את הסיכון לנפילה במדרגות. גם בשבילים או במסדרונות, חשוב לספק תאורה מתאימה, כאשר אם קיים מכשול בדרך חשוב לדאות לתאורה מאירה או לסימון.

על תאורה ופרטיות?

תאורה מקומית יוצרת "מרחב" משלה, ובדרך זו מסמנת אזור. לדוגמה, תאורה מקומית ב"קיוביקל" יכולה לסייע לעובד בתהליך יצירת אינטימיות בחלל העבודה שלו. במקרה כזה, ניתן לקבוע לא רק תאורות תקרה, אלא תאורות מקומיות בכל מרחב עבודה שנשלטת על ידי העובד. אין ספק כי תחושת שייכות נינוחה בחלל עבודה תשפיע על שביעות הרצון של העובד ממקום עבודתו.

טיפים לתכנון תאורה במשרד

אנחנו ממליצים בחום על מסירת תכנון תאורה לבית ולמשרד לידי איש מקצוע. במידה ואתם מתכננים תאורה בעצמכם, הנה כמה טיפים:

  • חשיפת החלל לתאורה טבעית – זוהי דרך שמספקת אור נעים, מתאים, ויעיל. חשוב לשלב תאורה טבעית בתאורת הבית והמשרד ב עזרת חלונות גדולים הפונים לכיוון מואר (זכרו כי משום שישראל נמצאת על קו רוחב צפוני השמש מאירה מדרום).
  • חשוב למקם את גופי התאורה כך שלא ייצרו בוהק מסנוור. למשרדים בהם עובדים עם מחשב, חשוב לשים לב שהתאורה לא יוצרת השתקפות שמקשה ראיית המופיע במסכים.
  • חשוב להתאים לכל חלל את התאורה המתאימה לו. התאורה במטבח המשרד והתאורה בחדר הישיבות או בלובי של המשרד אינן צריכות להיות בעלות מאפיינים דומים או אפילו בעלי מטרות דומות. בכל חלל תכננו נקודתית את התאורה על פי הפונקציונליות והרושם שתרצו להשאיר.
  • אם מטרת התאורה אינה רק פונקציונלית אלא גם יצירת אווירה, שיקלו שילוב תאורה מעניינת באזורים מתאימים, כמו ספוטים או תאורה ממוקדת על אלמנטים דקורטיביים במשרד, תאורה צבעונים מתאימה, וכדומה.