עולם ההי טק מהווה חלק משוק גלובלי המשתנה במהירות. התחרות הרבה בין החברות והרצון להפתיע ולחדש מאפיין גם את עיצובו שול משרד הי טק טיפוסי. מקורה של חדשנות זו היא בעובדים עצמם ובשיתוף שנוצר ביניהם: שיתוף בידע, ברעיונות ובתהליך העבודה כולו.

עיצוב טוב של משרד הייטק מניח את התשתית העיצובית והתכנונית שעליה יוכל להתקיים שיתוף כזה בין העובדים. עיצוב משרד הייטק מותאם לדור החדש של עובדי ההי-טק – אלה שגדלו לתוך עולם של שיתוף. שיתוף בחוויות, ברעיונות ובמידע. בשביל הדור החדש הזה של עובדים, השיתוף הינו מובן מאליו. עיצוב משרד הייטק מבוסס על ההנחה שהעובדים אינם צריכים לשבת בחדר משלהם, סגור, עם שולחן, דלת ובקרת כניסה: הם רגילים לגלוש דרך הלפטופ, הטאבלט וסמרטפון בבתי הקפה, בבית הספר, ברחוב, ברכבת או באוטובוס. בשביל הדור החדש של העובדים, לשבת ביחד ולעבוד היא דרך העבודה היחידה המוכרת.

בהתאם לכך, עיצוב משרד הייטק כיום מרחיב את חללי העבודה החדשים אל מעבר לשטח הפרטי וגולש אל השטח המשותף של המשרד, שטח בו יש מתרחשים מפגשים בין אנשים. ההתרחשויות יכולות להיות יזומות (כלומר, פגישות מתואמות) או ספונטניות (כמו פגישה אקראית בעת הכנת קפה). גם המעבר לעבודה עם לפטופים וטאבלטים משפיע על התכנון: רשת Wifi הופכת את המשרד כולו לאזור עבודה משותף, ונקודות העגינה הפזורות בו תומכות במגוון מקומות מפגש כאלה. כזה עיצוב של משרד הייטק קורא לעובדים להיפגש, ליצור ולחדש.

ניצול החלל הוא משתנה חשוב נוסף בעיצוב משרד הייטק. מרכיב מקובל מאוד היא מערכת ה- benching (מלשון ספסל). אלה נכנסו לאחרונה כגורם משפיע בתכנון סביבת העבודה וזוכים לנתחים גדלים והולכים בשטח הרצפה. הבנצ'ינג, כפי ששמו מרמז, הוא מעין כמו ספסל ארוך שעליו כולם יושבים יחד, לאורך שולחן. בניגוד לחדרים הפרטיים או ל'קיוביקלס' הנושנים שנועדו לחסוך במקום, הרציונל מאחורי הבנצ'ינג הינו הצורך באינטראקציה מרבית בין העובדים

אלמנט מקובל נוסף בעיצוב החדש של משרד הייטק הוא בית הקפה הארגוני, שמחליף את המטבחון המשרדי שפרש לגמלאות לאחר עשרות שנים. בעוד שהמטבחון היה פינה לא נוחה שאיפשרה לעובד להכין את הקפה ולהזדרז לחזור את שולחן העבודה בחדר הפרטי שלי, הרי שבית הקפה של הארגון הוא מקום מרווח ומזמין, בו העובדים מרגישים בנוח לשבת עם הלפטופ או עם הטאבלט, לעבוד, להתעדכן ברשתות החברתיות, להחליף רעיונות עם עובדים אחרים.

חדר האוכל הארגוני מהווה גם הוא מוקד מפגש משמעותי בעיצוב משרד הייטק. זה אינו חדר אוכל 'מפעלי', שאמור להתרוקן מיושביו עם השמע הצלצול המסיים את ההפסקה; חדר האוכל. הודות לגודלו ומאפייניו, חדר האוכל מייצר מקום מפגש למגוון רחב של קבוצות: קבוצות קטנות ואינטימיות, קבוצות גדולות ורעשניות, קבוצות הטרוגניות המשלבות עובדים ממחלקות שונות ומתחומי עיסוק שונים בתוך הארגון.

עיצוב משרדי הייטק

עיצוב פנים למשרדי שטראוס- עיצוב משרד הייטק


אחת ההשלכות של מערכות הבנצ'ינג והאופן ספייס, היא הרחבת ההיצע של חדרי דיונים משותפים וחדרי ישיבות קטנים. אם בעבר הסתפק כל ארגון בחדר וידאו קונפרנס בודד הרי שהיום הצורך בתקשורת גובר ונעשה תכוף יותר, וחדרי וידאו קונפרנס נמצאים במחלקות שונות של החברה. לעתים גם עולה הדרישה להציב עמדות וידאו קונפרנס במרחב הציבורי בארגון.

ומי בכל זאת, במשרד הי טק, עדיין יושב בחדר סגור עם דלת? לרוב מדובר בחדרים של בכירי הארגון. עם זאת, גם הם מבינים את הצורך בשקיפות, בשיתוף ובקשר ישיר – צורך שמתבטא גם בעיצוב משרדי ההנהלה במשרד הי טק.